» » »
Maak hier uw keuze

Veel gestelde vragen

Hoeveel uren kraamzorg krijg ik?

Dit is afhankelijk van de indicatiestelling. Tijdens het intakegesprek wordt het aantal uren kraamzorg vastgesteld door de intaker. De basiszorg biedt 49 uur kraamzorg. Bij aanvang of tijdens de kraamperiode kan dit aantal uren worden bijgesteld, doordat uw situatie kan veranderen.

Ik ga in het ziekenhuis bevallen, hoe gaat het dan verder?

Als u bevallen bent,  belt u of uw partner ons op 071 5424075. U kunt dan de geboorte gegevens aan ons doorgeven en afspraken maken voor het moment van thuiskomst.

Mijn zorgverzekeraar regelt de inschrijving. Wat moet ik nu nog doen?

Neem contact op met uw zorgverzekering en geef uw informatie ook alvast aan ons door, u blijft zelf (mede)verantwoordelijk voor uw inschrijving.

Wanneer bel ik voor een kraamverzorgende als de bevalling begint?

De verloskundige bepaalt wanneer het tijd is om te bellen voor een kraamverzorgende. Uw partner, familielid of uzelf belt ons telefoonnummer 071 5424075 om partusassistente (assistentie bij de bevalling) aan te vragen. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week, bereikbaar.

Wie bel ik als ik vragen heb en de kraamverzorgende is al naar huis ?

Bij problemen en vragen kunt u ons  bellen, 071 5424075 of u neemt contact op met de verloskundige.

Als ik een tweeling (meerling) krijg, krijg ik dan langer kraamzorg?

Bij de eerste indicatiestelling  tijdens het intakegesprek worden extra uren kraamzorg berekend.. Na de ziekenhuisopname vindt er een herindicatie plaats en kan het aantal kraamzorguren worden aangepast aan de situatie. Daarnaast kunnen er altijd  extra uren kraamzorg worden ingekocht door u. Wij rekenen daar ons vaste kraamzorgtarief voor.

Ik zie op tegen het huishouden na de bevalling, wat zijn de mogelijkheden?

Informeer hiervoor bij onze afdeling Zorgcoördinatie, wij hebben ook Huishoudelijk verzorgenden in dienst die u (tijdelijk) kunnen ondersteunen. Wij hebben daar vaste tarieven voor.

Ik ga voor een keizersnede naar het ziekenhuis, krijg ik daarna nog kraamzorg?

Bij de eerste indicatiestelling, tijdens het intakegesprek, worden extra uren kraamzorg berekend, indien je baby met een keizersnede geboren wordt. Na de ziekenhuisopname vindt er een herindicatie plaats en kan het aantal kraamzorguren worden aangepast aan de situatie.  Daarnaast kunnen er altijd  extra uren kraamzorg worden ingekocht door u. Wij rekenen daar ons vaste kraamzorgtarief voor.

Wat is een miskraam?

Een miskraam is het verlies van een niet-levensvatbare vrucht. Een miskraam in de eerste twee tot vier maanden van de zwangerschap noem je een vroege miskraam. Een van de eerste verschijnselen is dikwijls vaginaal bloedverlies. Je spreekt dan van een dreigende miskraam. Slechts in de helft van de situaties treedt werkelijk een miskraam op; in de overige gevallen heeft het bloedverlies een andere oorzaak.

Ik heb een miskraam gekregen, wat nu?

Voor u een verdrietige melding om door te  moeten geven, maar u kunt ons gewoon bellen, onze medewerkers houden er rekening mee dat dit voor u een moeilijk gesprek is.

U meldt zich af bij ons en bij uw verzekeraar.

Uw baby is overleden voor, tijdens of na de bevalling.

Wanneer uw baby overlijdt rond de bevalling is dat een moeilijke tijd vol verdriet. In enkele dagen moet u afscheid nemen van uw baby waar u (wellicht lang) op hebt gewacht.

Wij willen er ook in deze dagen graag voor u en uw gezin zijn.

Er kan een kraamverzorgende komen die alle controles bij de moeder verricht die noodzakelijk zijn na een bevalling. Zij zorgt ook verder voor het gezin en staat u bij met raad en daad in deze moeilijke tijd.

Of u een kraamverzorgende in huis wilt hebben bepaalt u helemaal zelf, u mag aangeven of zij in burger of uniform werkt en wat de werktijden zijn.